Dobrá zpráva: Výzkum zjistil souvislost mezi pitím kávy a dlouhým zdravým životem

Znáte všechny ty zprávy začínající slovy „američtí vědci zjistili“ – ta naše by mohla začít zrovna tak. Až na to, že tentokrát to byla specificky vědkyně, a to, co ukázal její dlouholetý výzkum, potěší všechny ženy, které propadly kofeinovému náboženství. Pití jednoho šálku – a dokonce i více – kávy denně může být z dlouhodobého hlediska přínosem pro zdraví.

Kávy od ženských farmářek

Káva jako prevence?

To, co ve středním věku vypiješ, ve stáří jako když najdeš. Alespoň podle loni publikovaných výsledků třicetiletého výzkumu na téměř 50 000 ženách. Vyplynulo z něj, že šálek kávy není jen okamžitou vzpruhou, ale specificky u žen středního věku zvyšuje pravděpodobnost pozdějšího zdravého stárnutí. Takovou souvislost přitom vědci nenašli ani u čaje, ani u kávy bez kofeinu, a u colových nápojů dokonce prokázali pravý opak.

Ochutnejte kávu bez kofeinu

Podle výzkumnice Sary Mahdavi jde o první studii, která hodnotí vliv kávy u žen napříč více oblastmi stárnutí během tří desetiletí. Do studie bylo zařazeno 47 513 žen z Nurses’ Health Study. U nich vědci každé čtyři roky sbírali data a informace o stravovacích návycích, životním stylu a zdravotním stavu.

Podle předběžných výsledků usuzují, že každodenní pití kávy u žen ve věku 46–60 let přispívalo k jejich zdravému stárnutí: tedy že ani po dosažení 70 netrpěly závažnými chronickými chorobami, těšily se duševní i mentální pohodě i fyzické zdatnosti. Průměrně tyto „zdravě stárnoucí“ ženy konzumovaly 315 mg kofeinu denně (řekněme zhruba tři hrnky filtrované kávy nebo čtyři až pět shotů espressa).

Na závěr ale musíme naše svaté nadšení trochu ubrzdit. Ačkoliv kofeinový benefit nezmizel, ani když vědci a vědkyně do vyhodnocování zdravotních přínosů zahrnuli i další aspekty životního stylu (kouření, konzumaci alkoholu, tělesnou hmotnost nebo fyzickou aktivitu), doktorka Mahdavi tvrdí, že přínosy kávy jsou ve srovnání s vlivem celkového zdravého životního stylu relativně malé a vyžadují další výzkum.

Realita je zkrátka o něco méně poetická než představa, že ranní espresso je elixír nesmrtelnosti. Káva podle všeho může být příjemným malým dílkem do skládačky zdravého stárnutí – ale rozhodně ne jeho hlavním architektem. Jinými slovy: šálek navíc nejspíš nevyváží probdělý spánek, nulový pohyb ani třetí kousek dortu. Dobrá zpráva ale zůstává – nejenže si nebeskou kávu vychutnáváte doušek po doušku teď a tady, ale ruku v ruce se zodpovědným životním stylem se vám každý lok zúročí i v budoucnu.